Utstyr på Lørenskog brannstasjon

Her finner du noen av kjøretøyene som befinner seg på Lørenskog brannstasjon.

1-1: Mannskapsbil

Sommeren 2014 fikk Lørenskog brannstasjon ny 1-1. Denne Scania med 410 HK er fra Autokaross i Sverige. Bilen er bygget med stor Scaniahytte slik at mannskapene får bedre plass til påkledning i bilen. Videre har den sitteputer i baksetet, ikke sittebenk. Det er montert «røykdykkersete» foran hos lederen slik at alle skal ha mulighet for å være ferdig påkledd når brannvesenet ankommer skadestedet. 1-1 er en såkalt kombibil. Det vil si at den er utstyrt for brann og ulykker. Bilen er satt opp med et helt nytt redningsverktøy fra Holmatro, som er et en-slange system. Redningsverktøyet består av en saks, en spreder og en sylinder, samt løfteputer.

Mannskapsbil 1-1 har et OneSeven-anlegg. Anlegget produserer mye skum på veldig kort tid. Til høyre er det brukt på en husvegg på en øvelse.
Mannskapsbil 1-1 har et OneSeven-anlegg. Anlegget produserer mye skum på veldig kort tid. Til høyre er det brukt på en husvegg på en øvelse.

 

OneSeven til brannslokking

I bilen er det et OneSeven-anlegg som blander en liten del skumvæske, vann og trykkluft sammen. På denne måten får vi bedre utnyttelse av vannet på tanken i bilen. Med ca. 150 L/min, litt skumvæske og luft fra en kompressor, får man 1.350 liter slukkemiddel pr. minutt. Dette gjør at brannvesenet har mer slukkemiddel tilgjengelig på en brann.

OneSeven er et svært bra middel til å dempe en brann fra utsiden og dermed gjøre det tryggere og bedre for røykdykkere å gå inn. OneSeven legger et skumlag på vegger og tak og hindrer slik utviklingen av branngasser. Dette er med på at brannen ikke får tilgang til tilstrekkelig med brennbart materiale. Brannen vil også dempe seg eller dø ut. Veldig lite vann blir brukt ved slik slokking og dermed blir det lite vanndamp inne i brannen. Dette betyr at sikten og miljøet for røykdykkerne inne i brannen blir mye bedre.

Redningssele

Mannskapsbilen har også to redningsseler som røykdykkeren skal ha i jakken sin. De skal brukes til å få skadde personer eller makkeren sin ut på en enkel og tryggere måte. Dette gjøres ved at man fester et belte under armene på den personen man skal ha ut og man har da selv begge hendene fri. Personen blir slept ut på en veldig skånsom måte.

 

Når liften skal brukes, kjøres det ut fire støtteben som gjør at flaten som liftens tyngde fordeles på blir større. Hvis ikke støttebena brukes, vil liften kunne vippe rundt. Det er viktig at man vurderer overflaten/bakken som støttebena skal stå på, slik at liften står støtt. Kontrollpanelet befinner seg på baksiden av bilen.
Når liften skal brukes, kjøres det ut fire støtteben som gjør at flaten som liftens tyngde fordeles på blir større. Hvis ikke støttebena brukes, vil liften kunne vippe rundt. Det er viktig at man vurderer overflaten/bakken som støttebena skal stå på, slik at liften står støtt. Kontrollpanelet befinner seg på baksiden av bilen.

1-3 lift

På Lørenskog står det en Bronto brannlift Scania fra 2007. Arbeidshøyden er 32 meter. Bilen er alltid bemannet med minst én mann. Liften blir varslet ved alle bekreftede brannmeldinger i distriktet til NRBR.

 

Liften på ulike øvelser.
Liften på ulike øvelser.

Bilen er utstyr med bl.a. hoppepute, tau-utstyr til egen og andres nedfiring, redningsbåre, motorsager, rescue sag, samt at bilen har egen Ruberg brannpumpe. I kurven sitter det vannkanon som kan styres fra bakken og det er også lysutstyr som kan lyse opp et skadested. Bilen har eget hydraulisk strømaggregat som kan styres fra kurven. På bilen er det egen flaskebank slik at mannskapene som jobber i kurven kan koble seg på. Da slipper man å stå med flaskesettet på ryggen. Bilen har for øvrig også to komplette røykdykkermeiser med to reserveluftflasker.