Kurs i utrykningskjøring

For å kunne kjøre utrykning, med blålys og sirene, er det lovkrav om å ha 160-kode i førerkortet. Godkjente og trente utrykningssjåfører er viktig for sikkerheten for oss og for publikum. Mannskapsbilene er store og tunge, de kjører fort for å komme frem, og veiene kan være smale og uframkommelige. I tillegg kommer andre trafikanter og fotgjengere som kan opptre overraskende i møtet med utrykningskjøretøy.

I disse dager er tre av våre sist ansatte deltidskonstabler i Aurskog-Høland kommune, i gang med kurs i utrykningskjøring.

Dette gjør du hvis det er utrykningskjøretøy i trafikken:

  • Kjør inn til siden, stopp og bruk blinklys! Da vet nødetatene at du har sett dem. Det samme gjelder hvis utrykningskjøretøy kommer helt eller delvis imot deg i din fil
  • Senk farten, men ikke bråbrems.
  • Ikke stopp i en sving, men kjør heller lengre frem slik at det går an å kjøre forbi.
  • Ikke stopp rett før eller rett etter en uoversiktlig bakketopp.
  • I tunnel kan det være at du bør anvende havarilomme
  • Se hvor utrykningskjøretøyet ligger i veien.
  • Se på andre trafikanter. Hvis alle legger seg ut til høyre, er det best om du gjør det samme.

 

Øve i rushtid

Økten begynner med en kontroll av bilen, deretter bærer det ut i ettermiddagsrushet. Det skal øves på å ha riktig hastighet, plassering i veibildet og bruk av lys (blålys og blinklys) og lyd (sirene og horn) for å varsle medtrafikanter og fotgjengere så tidlig som mulig, men uten unødvendig bruk av lyd. Det er viktig at vi får øvd på et reelt trafikkbilde, i rushtid, inn mot rundkjøringer, i tett bebyggelse med syklister, fotgjengere med hodetelefoner og biler som ikke ser blålysene. Vi har forståelse for at folk kanskje blir litt irriterte når vi øvelseskjører, men det er helt nødvendig for at vi – den dagen det gjelder og det står om sekunder – skal kunne komme frem så raskt og trygt som mulig.
Ett bilde av fire i uniform oppstilt, og ett bilde fra en kjøresituasjon inne i en bil sett fra passasjersiden.
De tre som er på kurs, samt instruktøren. Til høyre: Rushtid.

Oppkjøring med Biltilsynet

De tre konstablene Kenneth, Martin og Kristoffer kjører økter på 45 minutter hver. Etter evaluering sammen med instruktør Ola, bytter de på som sjåfør. De har allerede bestått teoriprøven hos Biltilsynet og skal etter endt kjøreopplæring, ha oppkjøring med Biltilsynet. Selve kurset består av til sammen 15 timer kjøring, og 30 timer som (lærende) passasjer. Elevene skal kjøre i forskjellige trafikkmiljøer og vi er heldige som har alle miljøene vi innen en relativ kort radius i vårt distrikt, by, rushtid, landevei, høyhastighetsvei, svingete vei m.m. Kjøreopplæringen må foregå med godkjent instruktør, og dette har vi internt hos oss i NRBR. Senere blir det opplæring med utrykningskjøring med mannskapsbiler.

Deltidskonstabler i Aurskog-Høland

Med opplæringen av Kenneth, Martin og Kristoffer er vi nå halvveis gjennom opplæringen av de nye konstablene på Bjørkelangen og Løken. Tre andre av våre sist ansatte deltidskonstabler fikk sin 160-kode i tidligere i sommer, mens det er planlagt en ny pulje med de siste tre etter påske. Grunnen til at de må vente til våren, er at opplæringen hovedsakelig må foregå i dagslys og det begynner nå å bli mørkt på kvelden. Siden deltidsmannskapene har fulltidsjobb ved siden av, må opplæringen foregå etter arbeidstid.
Høres det interessant ut å jobbe som deltidskonstabel? Vi har for tiden ute en utlysning, så sjekk ut her: https://nrbr.no/nyheter/informasjonsdag2024/

Intern kjøreinstruktør

NRBR har de siste par årene ansatt svært mange ferske brannkonstabler – både til våre to deltidsstasjoner på Bjørkelangen og Løken i Aurskog-Høland, men også til den nye stasjonen på Lystad i Lillestrøm kommune. Det ville ha vært en stor kostnad for oss å få mange nok ansatte med førerkort med kode 160, samt sørge for at resten av de på vaktlagene oppfylte kravet til vedlikeholdskjøring. I tillegg er det ventetid på å få plass på slike kurs. Dette er bakgrunnen for at NRBR har utdannet egne ansatte til å være godkjente kjørelærer. Ola Snortheim er en av disse. Han ble i 2019 ferdig utdannet kjøreinstruktør, gjennom kurset «instruktør utrykningskjøring kode 160» på Nord Universitet i Stjørdal.

Forskrift om krav til opplæring, prøve og kompetanse for utrykningskjøring (utrykningsforskriften):

  • Det er forskrift om krav til opplæring, prøve og kompetanse for utrykningskjøring (utrykningsforskriften) som setter krav til fører av utrykningskjøretøy under utrykning, opplæring og prøve. Den regulerer også krav til kompetansebevis for utrykningskompetanse og vedlikehold av denne.
  • Forskriften presiserer: Den som skal kjøre utrykning må inneha utrykningskompetanse, gyldig kompetansebevis og gyldig førerkort for det aktuelle kjøretøyet. Statens vegvesen utsteder nasjonalt kompetansebevis som kode 160 i førerkortet.
  • Forskriften sier dette om vedlikeholdstrening: Med vedlikeholdstrening menes øving i utrykningskjøring for å holde ved like eller videreutvikle utrykningskompetanse i forhold til type oppdrag og kjøretøy i utrykningssjåførens tjeneste. Vedlikeholdstrening i utrykningskjøring skal kun forekomme i den utstrekning som er nødvendig. Hver enkelt etat, foretak eller organisasjon skal utarbeide intern instruks for hvordan slik vedlikeholdstrening skal gjennomføres.
  • Vedlikeholdstreningen krever at godkjent instruktør (bl.a. at denne har utdanning i trafikkpedagogikk på høyskolenivå) skal være med og veilede under treningen

Informasjonsdag om deltidsstillinger

02 september 2024

Lurer du på hvordan det er å jobbe som deltidskonstabel hos oss? Vi arrangerer informasjonsdag onsdag 18. september i forbindelse med utlyste deltidsstillinger på Bjørkelangen brannstasjon. 

Fire alvorlige branner i elsparkesykkel siden i vår

14 august 2024

Sent en kveld denne uken måtte vi rykke ut til brann i elsparkesykkel. Sykkelen sto på balkongen da nødetatene ankom stedet. Heldigvis kom ingen til skade, men de som bodde i leiligheten måtte finne seg et annet sted å sove.