«Det gjorde helt enormt inntrykk på oss å se situasjonen i Ukraina, de voldsomme utfordringene de står i og den utrolige takknemligheten de viste da de fikk stigebilen», sier Jørn Flatner og Tom Skjellerud.
De har nettopp kommet tilbake fra Ukraina hvor de har levert fra seg en stigebil til brannvesenet i Kryvyi Rih, president Zelenskyis hjemby. Storbyen blir jevnlig utsatt for russisk bombing. Det er mange høye bygg i byen og høydemateriell, slik som stigebil og lift, er derfor helt avgjørende for å gjennomføre slokkeinnsats og evakuere mennesker. Bare dager før Jørn og Tom dro fra Norge, ble byen igjen utsatt for russisk rakettangrep.
Stigebil til overs
Da NRBR fikk ny lift tidligere i år, bestemte vi at stigebilen som da ble til overs, skulle doneres til Ukraina. I sommer fikk vi beskjed fra NUBAS: Det haster med å få stigemateriell til Kryvyi Rih og kan NRBRs stigebil være med i kolonnen med kjøretøy som drar nedover i august? NUBAS (Norsk Ukrainsk Brann og Ambulansestøtte) er en frivillig organisasjon som siden krigens begynnelse har samlet inn og organisert transport av store mengder utstyr og kjøretøy gitt av norske brannvesen. NUBAS har direkte kontakt med myndighetene i Ukraina som fortløpende melder behovet for brannmateriell. Det er også de som bistår med å få utstyret over grensen.
Dette var bakgrunnen for at to av våre mest erfarne brannmannskaper - Jørn Flatner og Tom Skjellerud, samt Bjørnis – fikk permisjon og kjørte stigebilen i kolonne ut av Norge. Reisen gikk gjennom Sverige, med ferge over til Polen og deretter inn i Ukraina. De kjørte nonstop og byttet på å kjøre. «Det var merkelig å se veiskilt med navn på byer vi har hørt om på nyhetene,» sier Tom. «Krigen kom så tett på.»
«Vi satte ukrainske flagg på bilen i Mysen. Gjennom alle landene vi kjørte, var det folk langs veien som hyllet og hilste kolonnen da vi kjørte forbi. Det var veldig sterkt. Det var da jeg skjønte betydningen av det vi var med på,» istemmer Jørn.
Grensepassering
Etter en nesten åtte timers grensepassering, hvor stigebilen ble avskiltet og omregistrert, kjørte de til et nedlagt barnehjem i byen Rava-Ruska på grensa ved Polen nær Lviv, hvor de møtte ukrainsk brannpersonell. Jørn og Tom fikk noen timer til å lære opp brannkonstabelen Ivan via tolken Alla, i bruk av stigebilen. «Det var sterkt å se da Ivan endelig tok over bilen. Han var dagens blideste og fra nå av NRBR sin mann i Ukraina,» sier Jørn.
Da var NRBRs oppdrag fullført for denne gang. Jørn, Tom og Bjørnis satte seg på buss med kurs ut av Ukraina og med fly hjem fra Warszawa.
Liv reddet av norsk utstyr
Tom sier: «Få timer etter overtakelsen var stigebilen allerede i beredskap Kryvyj Rih. Vi er sikre på at denne donasjonen fra NRBR vil utgjøre en stor forskjell og vil redde mange liv. Under angrepet på Kryvyj Rih i slutten av juli reddet norsk-donert utstyr beviselig 32 liv. Samtidig er det trist er at 3 brannkonstabler omkom.»
Kolonne 13
NUBAS gjør en svært viktig innsats for Ukraina med å organisere operasjonene med innsamling og overlevering av materiell. De har tidligere levert 114 utrykningskjøretøy, 4 redningsbåter med motorer, samt 6 semitrailere med utstyr (bl.a. fire nødstrømaggregater, over 235 strømaggregater, over 30 frigjøringssett, over 100 komplette røykdykkersett, over 2500 komplette brannbekledningssett, IR-kameraer og lytteutstyr til søk etter personer i sammenraste bygninger, flere tonn helsemateriell). NRBR har også tidligere gitt bort utstyr og skal i midten av oktober være med på NUBAS’ 13 kolonne med en mannskapsbil som vi har donert bort.
Ønsker du å støtte denne turen økonomisk, kan du kontakte post@nrbr.no
Brannvesenet rykker hvert år ut til branner som har oppstått etter at aske, kull og glør fra peis, ovn eller bålpanne har antent noe i nærheten. Som regel har asken blitt plassert utendørs, men for nær vegg eller dør, eller på terrassegulvet.
Alvorlige bilulykker, dødsbranner og selvmord må en brannkonstabel forvente å oppleve i løpet av karrieren. Det er likevel vanskelig å vite hvordan den enkelte reagerer på sterke inntrykk, og brannvesenet består ikke bare av operative mannskaper som er trent på vanskelige situasjoner. Ifølge loven skal det så langt som mulig unngås at farlige eller vonde hendelser skjer på arbeidsplassen, men i noen yrker kan det være vanskelig å unngå.