Brannbiler og offentlige anskaffelser

Vi er i god gang med innkjøpet av både ny mannskapsbil og en redningsbil. Mens mannskapsbilen skal bli den nye hovedbilen på Lørenskog brannstasjon, skal redningsbilen samle alt utstyr for tungberging og USAR. Vi arbeider nå med kravspesifikasjonene. Kravspesifikasjonene beskriver våre behov og krav til disse kjøretøyene overfor leverandørene.

Målet er at begge kjøretøyene blir levert i 2021.

Arbeidet med å kjøpe nye kjøretøy er en stor oppgave fordi NRBR er en offentlig bedrift og det er dine og mine skattepenger som blir brukt. Merete i økonomiseksjonen forklarer: Vi er en offentlig instans og må forholde oss til regelverket om offentlig anskaffelser. Regelverket består av flere lover og forskrifter som sier noe om hvordan vi skal gjennomføre våre innkjøp. Prinsippet er at jo høyere verdi anskaffelsen har, desto strengere anskaffelsesregler gjelder. Skal vi kjøpe inn noe som koster mer enn 1,3 kroner, må innkjøpet ut på anbud. For innkjøp over 2 millioner, slik som en brannbil, må det lyses ut i hele EØS-området. For å hjelpe oss med å lage og publisere kunngjøringer i samsvar med regelverket og for å gjøre det enkelt for leverandører å finne relevante utlysninger, er alle offentlige pålagt å bruke elektronisk verktøy for utlysning og dokumenthåndtering (konkurransegjennomføringsverktøy - KGV) der utlysningen ender i nettportalen Doffin (Norge) og Ted (resten av verden) ut fra størrelsen på anskaffelsen.

Lurer du på mer rundt dette, finner du de mest sentrale dokumentene i regelverket her:  Lov om offentlige anskaffelser (LOA) og Forskrift om Offentlige anskaffelser (FOA).


Vi kommer ikke uanmeldt på besøk

07 mars 2025

Det hender brannvesenet får tilbakemeldinger fra publikum om at noen utgir seg for å være oss for å komme seg inn i privatboliger. NRBR kommer ikke på hjembesøk uanmeldt, og vi bærer alltid uniform med vår logo og vi bærer legitimasjon. 

Pressemelding: Trykkendring på ledningsnettet skaper unødige utrykninger

19 februar 2025

Sprinkleranlegg og brannalarmanlegg er svært viktig for å redde liv og verdier. Men i fjor rykket vi ut 47 ganger på unødige alarmer fra sprinkleranlegg som følge av trykkendring. Det er tilnærmet samme antall som unødige utrykninger som følge av røyking eller teknisk feil.

Dette rykket vi ut til i 2024

03 februar 2025

Det vil alltid være variasjoner når det kommer til oppdrag i et brannvesen, men i motsetning til 2023, hadde vi verken mange eller langvarige hendelser knyttet til flom – slik som Hans – eller skogbranner. Det kan forklare nedgangen av antall oppdrag med 183 fra året før.